Što sve može poći po zlu ako voditelj brodice ne zna pravilno upravljati plovilom?
Sadržaj
- Uvod
- Lak pristup dozvolama – globalni problem
- Tko snosi odgovornost?
- Charter i osiguranje – rizik nije uvijek pokriven
- Tipične pogreške novopečenih skipera
- Glisiranje blizu obale – recept za tragediju
- Opasnosti za podvodne ribolovce
- Pristupanje obali – pravilan manevar
- Čitanje nautičkih karata – vještina koja nedostaje
- Jednodnevni najam plovila – često bez provjere sposobnosti
- Noćna vožnja i skriveni rizici
- Sigurno sidrenje – zanemarena tehnika
- Priprema za privez – najčešće zaboravljena rutina
- Autopilot nije zamjena za pažnju
- Konopi – red na plovilu spašava živote
- Pristajanje na bovu – praktično znanje spašava situaciju
- Vezivanje čvorova – osnovna nautička pismenost
- Pogrešna uporaba VHF uređaja
- Vožnja preko valova – nije isto kao vožnja cestom
- Nepravilna procjena vremenskih uvjeta
- Zaključak: vrijeme je za sustavnu promjenu
1. Uvod
U svijetu gdje je najam plovila i iznajmljivanje brodica sve dostupnije, a ljubav prema krstarenju i jedrenju sve raširenija, pojavljuje se i zabrinjavajući trend: sve više osoba preuzima ulogu voditelja brodice bez odgovarajuće pripreme. Ovaj članak ne odnosi se samo na Jadransko more, već na globalni problem koji ugrožava sigurnost na moru – od Kariba i Egeja pa do Mediterana. Nažalost, situacije koje slijede nisu fikcija – one su svakodnevica koju često vidimo u praksi kod najma čamaca i glisera širom svijeta.
2. Lak pristup dozvolama – globalni problem
Dobivanje dozvole za voditelja brodice ne bi smjelo biti trivijalan proces. Međutim, u mnogim zemljama, svjedoci smo da se dozvole izdaju nakon svega nekoliko pitanja iz skripte. Ispitivanje često traje svega nekoliko minuta, a ispitanik biva ovlašten upravljati motornim čamcem snage 300 konjskih snaga.
Za vožnju automobila potreban je čitav niz testova, obvezna praktična obuka, tečaj prve pomoći, a kod brodica – dovoljan je potpis ispitivača. Taj nerazmjer je neodrživ.
3. Tko snosi odgovornost?
Je li sustav kriv? Jesu li ispitivači pod pritiskom? Teško je reći. Ispitivači su najčešće državni službenici u lukama i nemaju direktan interes da "štancaju" dozvole. Država bi trebala težiti sigurnosti, jer jedna nesreća može višestruko nadmašiti prihod od ispitne takse. Čini se da je problem dublji – u inertnosti sustava i nedostatku odgovornosti kod pojedinaca unutar njega.
4. Charter i osiguranje – rizik nije uvijek pokriven
Charter tvrtke ne mogu zakonito iznajmiti plovilo bez valjane dozvole klijenta. Međutim, valjanost dozvole ne znači i stvarnu sposobnost. Ako se dogodi nesreća, osiguranje će možda pokriti štetu, ali charter firma u međuvremenu gubi prihod jer plovilo ne može u najam. Dakle, svi gube – iznajmljivač, osiguravatelj, a u najgorem slučaju i ljudski životi.
5. Tipične pogreške novopečenih skipera
Mnogi novi skiperi jednostavno ne znaju što se sve može dogoditi na moru jer im to nitko nije objasnio – ni na ispitu, ni u literaturi. Njihova vizija upravljanja plovilom svodi se na: okreni ključ, dodaj gas, uživaj u vožnji. No more nije cesta. Nepredvidivo je, opasno i ne oprašta neznanje.

6. Glisiranje blizu obale – recept za tragediju
Zakonom je određeno do koje udaljenosti se smije glisirati, ali i do koje smiju plivati kupači. Na plažama često nema jasnih oznaka za kupače niti oni poznaju zakon tako da je sva odgovornost na skiperu. Skiper mora znati da može naletjeti na kupača koji je zaronio i kojeg ne vidi. U tih tridesetak sekundi koliko prosječni kupač može roniti, gliser koji juri 30 milja na sat može prijeći petstotinjak metara. Ako izroni osoba – tragedija je neizbježna.
7. Opasnosti za podvodne ribolovce
Podvodni ribolovci koriste plutajuće oznake – crvene bove – da signaliziraju svoju poziciju. Iskusni morski vukovi znaju to poštovati. Nažalost, novopečeni skiperi često ne razumiju svrhu bove, pa iz znatiželje skreću prema njoj. Tako su izgubljeni životi, a neuki skiperi završavali u zatvoru i s teretom krivnje za cijeli život.

8. Pristupanje obali – pravilan manevar
Vožnja uz obalu, čak i polagano, nije dopuštena. Pristup se mora planirati unaprijed: s otvorenog mora paralelno s obalom na sigurnoj udaljenosti, a zatim se u pravom kutu skreće prema obali. Tako se izbjegava iznenadno pojavljivanje kupača ili ronioca u blizini plovila.
9. Čitanje nautičkih karata – vještina koja nedostaje
Većina novih skipera ne zna čitati nautičke karte. Ne razlikuju oznake za hrid, plićinu, dubinu – niti znaju koliki je gaz njihovog plovila. Na jednodnevnom najmu nitko ih to ni ne pita. Tada s obitelji jure po moru, glisiraju punom brzinom, nesvjesni da im jedna hrid može izbaciti čamac u zrak, ozlijediti putnike, a propelere pretvoriti u smrtonosne zamke.

10. Jednodnevni najam plovila – često bez provjere sposobnosti
U praksi, kod dnevnog najma plovila, rijetko se provjerava ima li osoba iskustva ili potrebna znanja. Najčešće samo pokažu dozvolu i potpišu dokumentaciju. I onda – gas do daske, obitelj na brodu, bez ikakve sigurnosne pripreme.

11. Noćna vožnja i skriveni rizici
More po noći nije autocesta. Neki skiperi to ne shvaćaju i glisiraju u mraku. I najiskusniji skiperi su udarali u plutajuće balvane koje je more donijelo s rijeka. Pucanje trupa, prodor mora, gubitak kontrole – sve to može ugroziti živote, čak i po mirnom vremenu.
12. Sigurno sidrenje – zanemarena tehnika
Sidrenje nije samo "baciti sidro". Ono mora položiti dovoljan dio lanca na dno – minimalno četiri puta veću duljinu od dubine. Većina novih skipera to ne zna. Sidro samo po sebi ne drži brod – to čini napetost lanca koji ublažava trzaje vjetra i valova. U suprotnom, brod može otplutati ili se nasukati na stijene.
13. Priprema za privez – najčešće zaboravljena rutina
Kod pristajanja ili sidrenja, sve mora biti unaprijed pripremljeno: konopi, bokobrani, dogovor s posadom. No početnici prilaze obali nespremni, nastaje panika, dolazi do šteta, zapetljanih konopa u propeler, pa i ozljeda. Ova situacija je klasična slika ljetne sezone.
14. Autopilot nije zamjena za pažnju
Autopilot samo održava kurs – ne vidi prepreke. Mnogi novi skiperi to ne znaju, pa misle da mogu sjesti i uživati dok plovilo "samo ide". No ispred može biti drugo plovilo, osoba u moru, ronioc – sve što autopilot ignorira. I tada dolazi do nesreće.
15. Konopi – red na plovilu spašava živote
Svi konopi moraju biti složeni i spremni. Ako vise s palube, mogu završiti u moru i uvući se u propeler. To je čest uzrok skupih oštećenja na iznajmljenim brodicama.

16. Pristajanje na bovu – praktično znanje spašava situaciju
Mnogi najčešće bovi prilaze pramcem što je koji put i jedini način. Ali pramac je najviša točka na plovilu pa je od tuda i najteže doseći plutaču nisko na površini mora. Pri tome koriste čaklju, ali za jačeg vjetra je teško zadržati plovilo čakljom dok se priveže konop. Imali smo prilike vidjeti kako čaklje ispadaju iz ruku posade i ostaju visjeti na plutači i nastaje panika. Puno je lakše i sigurnije prihvatiti bovu s krme, s donje platforme, a onda konop odvući na pramac i zavezati plovilo. Također, bolje je vezati se za konop ispod plutajuće bove nego za samu plutajuću plastiku – jer ona može puknuti. Mnogi toga nisu svjesni.

17. Vezivanje čvorova – osnovna nautička pismenost
Svaki čvor mora biti lako razveziv i siguran. No neuki skiperi vežu neodgovarajuće čvorove koji se više ne mogu odvezati pod napetosti, što otežava hitne manevre. Ili još gore – skiper izgubi sidro jer nije bilo pravilno vezano.
18. Pogrešna uporaba VHF uređaja
Novopečeni voditelji brodica često zovu službene centre jer ne mogu upaliti motor – umjesto da kontaktiraju servis ili charter firmu. Tako se bespotrebno opterećuju hitne službe.
19. Vožnja preko valova – nije isto kao vožnja cestom
Brzi čamci koji preskaču valove mogu katapultirati putnike. Otvoreni gliser koji udari u val može se napuniti morem, osobito ako je pramac opterećen ljudima. Sve su to posljedice pogrešne tehnike plovidbe preko valova.

20. Nepravilna procjena vremenskih uvjeta
Jedna od najozbiljnijih pogrešaka – isploviti kad to nije pametno. Početnici ne prate prognozu dovoljno detaljno, ne znaju prepoznati znakove nadolazeće nevere, i često ih iznenadi promjena vremena. Lokalne promjene mogu nastati i usprkos dobroj prognozi.
21. Zaključak: vrijeme je za sustavnu promjenu
U eri sve dostupnijeg najma plovila i sve učestalijeg privatnog chartera, sigurnost mora biti na prvom mjestu. Da bi se izbjegle tragedije, neophodno je sustavno unaprijediti edukaciju voditelja brodica, učiniti ispite ozbiljnima, a vlasnici i iznajmljivači trebaju pojačati kontrolu i edukaciju korisnika svojih usluga.
More nije prostor za improvizaciju. Jedrenje, krstarenje, najam jahte ili glisera – sve to treba biti privilegij onih koji razumiju more i znaju kako se prema njemu odnositi.


