Kada se odlučite za najam plovila, bilo da se radi o luksuznoj jahti, manjoj brodici ili obiteljskoj jedrilici za krstarenje, često imate priliku uz skipera angažirati i profesionalnu hostesu. I dok mnogi gosti prvi put čuju za tu opciju, oni koji su je već iskusili znaju koliko prisutnost hostese može podići kvalitetu cijelog odmora. U nastavku donosimo naša iskustva, uz detaljan pregled što hostesa najčešće radi, a što nije u njenom opisu posla, kako biste znali što očekivati na svom sljedećem čarteru.
Zašto angažirati hostesu na čarteru
Na prvi pogled, ideja da netko drugi brine o vašoj svakodnevici na plovilu dok vi uživate u moru i suncu zvuči luksuzno. Ali zapravo, prisutnost hostese ima vrlo praktičan smisao. Dok skiper vodi brigu o navigaciji, sigurnosti i tehničkim dijelovima jedrenja, hostesa je tu da vašu svakodnevicu na brodu učini organiziranom, ugodnom i opuštajućom. Povratne informacije mnogih gostiju nam govore da im je bilo neprocjenjivo kad im netko ujutro pripremi doručak ili očisti kabinu dok oni ispijaju kavu na palubi i gledaju kako sunce izlazi nad otocima.
Uobičajeni zadaci hostese
Iako svaka čarter firma ima svoje interne smjernice, dužnosti hostese prilično su slične gdje god da unajmite jahtu ili brodicu. Evo što možete očekivati:
- Priprema obroka: hostesa priprema doručak i jedan jednostavniji obrok dnevno (ručak ili večeru), uz grickalice, kavu i čaj. Nemojte očekivati vrhunsku gastronomiju – ona nije profesionalni kuhar – ali dobit ćete svježe, ukusne i praktične obroke prilagođene vašem planu dana.
- Nabavka namirnica: često već prije vašeg dolaska hostesa obavlja kupovinu ili organizira dostavu namirnica. Tijekom tjedna vodi računa o zalihama i troškovima hrane.
- Čišćenje unutrašnjosti: kabine, toalet, salon i kokpit održava urednima. Možete dogovoriti želite li da i kabine budu čišćene svaki dan ili da ostanu vaša privatna zona.
- Pomoć skiperu: tijekom manevriranja pri pristajanju, vezivanju ili isplovljavanju, hostesa pomaže skiperu s konopima i ostalim zadacima.
- Briga o otpadu i praonici: iznosi smeće, dogovara pranje posteljine i ručnika.
- Organizacija obroka i planiranje: vodi računa o vašim željama, mogućim alergijama i preferencijama, uz dogovor o vremenu obroka.
Iskustva naših gostiju koji su angažirali hostesu govore da je taj aspekt usluge u mnogome približio doživljaj odmora na plovilu onome doživljaju odmora u hotelu gdje osoblje brine o svim vašim prohtjevima. Takve stvari čine razliku između običnog i doista opuštenog odmora.
Što hostesa ne radi
Vrlo je važno znati i gdje su granice. Iako hostesa zaista daje sve od sebe da vaš odmor na plovilu bude što ljepši, postoje zadaci koji nisu u njenoj domeni:
- Višestruki obroci: ne priprema više obroka dnevno niti ih priprema svaki put kad se netko od gostiju probudi. Vrijeme obroka unaprijed se dogovara.
- Tender operacije: ne upravlja tenderom (malim gumenjakom ili pomoćnim brodićem), osim ako to nije posebno dogovoreno.
- Čuvanje djece: hostesa nije babysitterica, osim ako je to unaprijed ugovoreno.
- Planiranje rute: ne odlučuje kuda će plovilo ići – to je zadatak skipera i dogovor s vama.
- Dežurstva: ne obavlja stražu na sidru niti noćna dežurstva.
- Zabave s gostima: hostesa ne pije alkohol tijekom radnog vremena i ne sudjeluje u partijima s gostima.
Drugim riječima, hostesa nije "osoblje za sve", već profesionalka koja ima jasno definirane obveze. Ako imate specifične želje, primjerice organizaciju rođendanske večere ili dodatne obroke, to se može dogovoriti, ali tada se radi o dodatnim uslugama i trošku.

Komunikacija je ključ
Prvi dan čartera započinje zajedničkim pregledom plovila. Skiper pregledava tehničke aspekte, dok hostesa provjerava kuhinju i zalihe. Nakon sigurnosnog brifinga, ona će s vama razgovarati o prehrambenim navikama i eventualnim alergijama. Naše iskustvo pokazuje da je ovo odlična prilika da se odmah dogovore sitnice – poput vremena doručka ili želite li da kabine ostanu privatne.
Kroz cijelo vrijeme boravka na iznajmljenom plovilu, dobra komunikacija sprječava nesporazume. Ako vam nešto ne odgovara ili biste voljeli drugačiji raspored obroka, najbolje je odmah reći. Hostese su fleksibilne, ali trebaju planirati unaprijed – od nabavke namirnica do dogovora sa skiperom oko rute i dostupnosti trgovina. Savjetujemo da gosti zatraže kontakt od hostese i puno prije dolaska na čarter plovilo kako bi se unaprijed uspostavila komunikacija te razmijenili interesi i mišljenja i na taj način osigurao opušten odmor, a eventualne nejasnoće se razriješile puno prije samog dolaska na odmor.
Troškovi i napojnica
Kada unajmljujete hostesu uz najam jahti ili jedrilica, važno je znati kako se pokrivaju troškovi hrane. Ako nije uključen APA (Advance Provisioning Allowance), s hostesom dogovarate budžet za namirnice. Ona će skupljati račune i na kraju tjedna položiti račun. U praksi, gosti i posada često dijele hranu na brodu, dok hostesa za potrebe pribavljanja namirnica dobije od gostiju neki dogovoreni dnevni budžet.
Uobičajeno je i da gosti povremeno pozovu posadu da im se pridruži u restoranu, iako to naravno nije obavezno. Ako želite večerati sami, hostesa će organizirati svoj obrok zasebno. Napojnica na kraju najma je također česta, ali ne i obavezna – daje se kao znak zahvalnosti za dobru uslugu. Prema iskustvu iz čartera, postotak iznosa napojnice u odnosu na cijenu usluge hostese je najčešće sličan kao i postotak napojnice kada posjetite neki restoran.
Prednosti za klijenta
Kada sve zbrojite, angažiranje hostese na plovilu znači da se vi u potpunosti možete prepustiti odmoru. Umjesto da razmišljate o kupovini hrane, kuhanju, pranju suđa i održavanju urednosti, imate osobu koja se brine da sve teče glatko. To oslobađa dragocjeno vrijeme za ono zbog čega ste i došli – plivanje u uvalama, uživanje u jedrenju, razgledavanje otočića i druženje s prijateljima i obitelji. Ako želite da vaš odmor na brodu bude istinski bezbrižan, hostesa je pravi izbor.
Zaključak – čarter s hostesom za potpuni doživljaj
Bez obzira odlučite li se za najam jedrilice, motorne brodice ili luksuzne jahte, prisutnost hostese donosi dodatnu vrijednost vašem krstarenju. Njezina uloga nije samo praktična – ona stvara atmosferu u kojoj se gosti osjećaju dobrodošlo, opušteno i čak malo razmaženo. Iako postoje jasne granice što hostesa radi, a što ne, uz otvorenu komunikaciju sve se može dogovoriti na način da i gost i posada budu zadovoljni.
Iz naših iskustava možemo reći da hostesa nije samo netko tko priprema doručak ili posprema kabine – ona je zapravo nevidljiva ruka koja vam omogućuje da se posvetite samo onome što je bitno: uživanju u odmoru na plovilu. Ako planirate svoj prvi čarter i dvoumite se oko dodatnih usluga, preporučujemo da barem jednom isprobate iskustvo s hostesom. Siguran sam da će vaša perspektiva jedrenja i odmora biti zauvijek promijenjena.

