Sadržaj
-
Što znači najam plovila sa skiperom i kako funkcionira skippered charter?
-
Trebam li imati dozvolu ako unajmljujem plovilo sa skiperom?
-
Što je sve uključeno u cijenu najma plovila sa skiperom?
-
Koliko košta najam skipera, hostese ili kuhara i što je s njihovim obrocima?
-
Tko su skiperi i kako charter firme biraju osobe koje upravljaju plovilom?
-
Gdje spava skiper i utječe li to na broj gostiju na plovilu?
-
Koliko privatnosti imamo na brodu kada plovimo sa skiperom?
-
Možemo li mi odabrati rutu plovidbe i kako se ona planira?
-
Možemo li promijeniti planiranu rutu tijekom krstarenja?
-
Kako izgleda tipičan dan na plovilu sa skiperom?
-
Možemo li naučiti nešto o plovidbi tijekom boravka sa skiperom?
-
Što je uključeno u osnovni paket najma plovila sa skiperom?
-
Kako izgleda procedura preuzimanja i vraćanja plovila?
-
Tko je odgovoran u slučaju štete na plovilu tijekom najma?
-
Postoje li dobna ograničenja za djecu na plovilu?
-
Kada se obično preuzima i vraća plovilo?
-
Što nije uključeno u cijenu najma plovila sa skiperom?
-
Trebamo li osigurati hranu i piće za skipera (i posadu)?
-
Mogu li birati konkretnog skipera ili donijeti vlastitog?
-
Što ako se ne slažemo sa skiperom?
-
Može li skiper prespavati na kopnu, primjerice u apartmanu?
1. Što znači najam plovila sa skiperom i kako funkcionira skippered charter?
Najam plovila sa skiperom (tzv. skippered charter) znači da se uz samo plovilo dodatno angažira profesionalni skiper koji upravlja brodom tijekom cijelog najma. Većina brodova i jahti dostupna je i za najam bez skipera (bareboat), ali gotovo svako plovilo možete iznajmiti i sa skiperom. Za neka veća, vrijednija ili zahtjevnija plovila, skiper je obavezan i njegova usluga već je uključena u cijenu najma.
Skippered charter idealan je izbor za one koji nemaju dozvolu za upravljanje brodom, žele potpunu sigurnost i opuštenost, ili jednostavno žele uživati u krstarenju bez ikakvih briga o manevriranju, sidrenju i sigurnosnim procedurama. Skiper preuzima svu odgovornost za plovilo i njegovu posadu.
2. Trebam li imati dozvolu ako unajmljujem plovilo sa skiperom?
Ne, kada unajmljujete plovilo sa skiperom, dozvola za upravljanje plovilom nije potrebna jer je upravo skiper ta osoba koja ima sve potrebne licence i odgovorna je za vođenje broda.
Iako zakonski nije obavezno, u nekim slučajevima se preporučuje da barem još jedna osoba iz grupe ima osnovno znanje nautike – više iz sigurnosnih razloga, ako bi se, primjerice, skiper iznenada razbolio ili doživio nezgodu. No to nije uvjet za najam. Skiperi angažirani putem charter tvrtki su profesionalci s bogatim iskustvom, i njihova je dužnost da samostalno i sigurno upravljaju plovilom bez pomoći gostiju.
3. Što je sve uključeno u cijenu najma plovila sa skiperom?
U cijenu tjednog najma plovila sa skiperom obično je uključeno: najam standardno opremljenog broda (jedrilice, katamarana, motorne jahte ili brodice), osnovna oprema za višednevni boravak (kuhinja, frižider, plin, GPS, karte, pomoćni čamac/gumenjak), te profesionalni skiper.
U slučaju dnevnog najma, plovila su često bez mogućnosti smještaja, ali opremljena za dnevne izlete. Tu također možete angažirati skipera uz dodatnu naknadu.
Nije uključeno: gorivo, vezovi izvan polazne baze, dodatna oprema poput SUP-a, kajaka ili podvodnih skutera, kao ni prehrana za posadu (skiper, hostesa, kuhar). Ponekad se dodatno naplaćuje i tzv. "transit log" koji uključuje završno čišćenje, novu posteljinu i plin.
4. Koliko košta najam skipera, hostese ili kuhara i što je s njihovim obrocima?
Cijena profesionalnog skipera iznosi između 170 i 220 EUR po danu, ovisno o veličini i tipu plovila. Hostesa obično košta 150 do 190 EUR po danu, dok je za kuhara potrebno izdvojiti 190 do 220 EUR po danu.
Uz dnevnu naknadu, dužnost je gostiju da osiguraju i prehranu za posadu. To može značiti uključivanje posade u obrok u restoranu ili pripremu hrane na brodu. Ako gosti žele više privatnosti, mogu skiperu i osoblju organizirati zaseban obrok.
Napomena: u slučaju višednevnih najmova preporučljivo je unaprijed planirati logistiku prehrane jer plovidba po moru uključuje i udaljena mjesta gdje restorani nisu uvijek dostupni.
5. Tko su skiperi i kako charter firme biraju osobe koje upravljaju plovilom?
Skiperi koje angažiraju charter tvrtke su iskusni profesionalci s valjanom licencom, velikim brojem nautičkih milja iza sebe i izraženim interpersonalnim vještinama. Oni ne samo da upravljaju plovilom, već su odgovorni za sigurnost svih putnika na brodu.
Charter firme rade s vlastitim bazenom provjerenih skipera. U slučaju potrebe angažiraju i licencirane freelance skipere putem agencija. Svaki skiper se procjenjuje ne samo po znanju upravljanja plovilom, već i po komunikaciji, poznavanju stranih jezika i sposobnosti suživota s gostima na relativno malom prostoru tijekom više dana.
Važno je naglasiti da skiperi nisu samo "vozači broda" – oni su često i vodiči, savjetnici, animatori i neformalni članovi obiteljske atmosfere na plovilu.
6. Gdje spava skiper i utječe li to na broj gostiju na plovilu?
Da, smještaj skipera direktno utječe na ukupan broj osoba koje mogu biti ukrcane na plovilo. Skiper se smatra članom posade i mora biti službeno upisan u posadsku listu, što znači da zauzima jedno mjesto prema maksimalnom kapacitetu plovila.
Na većini plovila postoji pomoćni ležaj u salonu koji se koristi za skipera. U toplijim mjesecima, neki skiperi čak biraju spavati na palubi u vreći za spavanje kako bi gostima omogućili više privatnosti i bolji komfor. Međutim, neka plovila i charter firme zahtijevaju da skiper ima vlastitu kabinu, često dvokrevetnu. U tom slučaju, broj slobodnih kabina za goste dodatno se smanjuje.
Ako planirate angažirati i hostesu ili kuhara, svakako unaprijed provjerite kako će raspodjela ležajeva izgledati jer bi posada mogla zauzeti više kabina koje bi inače koristili gosti.
7. Koliko privatnosti imamo na brodu kada plovimo sa skiperom?
Skiperi su obučeni da poštuju privatnost gostiju i prilagođavaju se njihovim navikama. Tijekom višednevnog boravka na moru, suživot na brodu zahtijeva međusobno poštovanje, a iskusni skiperi to jako dobro razumiju.
U pravilu, skiper koristi zajednički prostor (salon, paluba) kada je to nužno za obavljanje svojih dužnosti ili odmora, no izbjegava zadirati u privatne prostore poput kabina gostiju. Iznimno, skiper može ući u kabinu ako to zahtijeva sigurnost plovila (npr. zatvaranje prozora u slučaju nevremena ili provjera WC ventila).
Ako gost poželi više interakcije, skiper će se rado uključiti. Ako se želi više mira i privatnosti, skiper će to poštivati. Sve je stvar komunikacije i međusobnog uvažavanja.
8. Možemo li mi odabrati rutu plovidbe i kako se ona planira?
Da, gosti slobodno predlažu željenu rutu plovidbe – koja mjesta žele posjetiti, gdje stati na kupanje, koje marine koristiti i slično. Skiper potom razmatra sve prijedloge i temeljem iskustva, prognoze vremena, sigurnosnih uvjeta i tehničkih mogućnosti plovila predlaže realnu i sigurnu verziju te rute.
Idealno je da kontakt sa skiperom ostvarite prije početka chartera (ako je to moguće) kako biste mogli uskladiti planove i pripremiti opskrbu, dogovoriti ritam dana i moguće rezervacije u marinama. Skiper će vam pomoći da vaša ruta bude optimalna – kako po pitanju udaljenosti, troškova goriva, tako i po pitanju vremena i sigurnosti.
9. Možemo li promijeniti planiranu rutu tijekom krstarenja?
Naravno – plan plovidbe može se fleksibilno mijenjati tijekom odmora, ali uvijek uz dogovor sa skiperom. On je odgovoran za sigurnost svih na brodu i mora biti siguran da predložena izmjena rute ne ugrožava putnike, plovilo ili tehničke aspekte (npr. gaz, visina mosta, dostupnost vezova).
U obzir se također uzimaju vremenske prilike, dostupnost goriva, udaljenosti i rezervacije marina. Ako želite više vremena provesti na osami, u sidrištima ili koncesijskim uvalama, to svakako ranije komunicirajte kako bi se te opcije mogle uključiti u rutu. Skiper je vaša glavna osoba za sve takve izmjene – i što ga ranije uključite u planiranje, to će sve ići lakše.
10. Kako izgleda tipičan dan na plovilu sa skiperom?
Tipičan dan na brodu sa skiperom počinje laganim jutarnjim dogovorom – kamo se ide, kada se isplovljava, i gdje su planirani stajanja za kupanje, ručak ili razgledavanje.
Tijekom plovidbe skiper upravlja plovilom, a vi uživate u jedrenju, sunčanju ili druženju. Možete odlučiti uploviti u marinu, privezati se na bovu, ili ostati usidreni u nekoj mirnoj uvali. Na večer se najčešće odabire marina radi sigurnosti, punjenja tankova, korištenja tuševa i drugih pogodnosti.
Sve aktivnosti i ritam dana usklađuju se s vašim željama, ali i vremenskim uvjetima i tehničkim mogućnostima plovila. Skiper se brine o sigurnosti, ali će se i uključiti u vaše aktivnosti ako to želite – bilo da je to razgovor, preporuka restorana ili opušteno večernje druženje na palubi.
11. Možemo li naučiti nešto o plovidbi tijekom boravka sa skiperom?
Kod standardnog najma plovila sa skiperom gosti ne sudjeluju u upravljanju plovilom niti se provodi formalna obuka. Međutim, ako vas zanima osnove navigacije, skiper vam može objasniti osnovne principe upravljanja brodom ili jedrenja, naravno, ako ima vremena i ako to ne ugrožava sigurnost.
Za one koji žele sustavno učiti, postoji mogućnost angažiranja skipera-instruktora koji vodi strukturiranu edukaciju tijekom najma. U tom slučaju se charter tretira i kao edukativno krstarenje.
12. Što je uključeno u osnovni paket najma plovila sa skiperom?
Osnovni paket najma uključuje plovilo sa standardnom opremom za višednevni boravak: kuhinju, posteljinu, navigacijsku opremu, sigurnosnu opremu, pomoćni čamac (dinghy), osnovne karte, pun rezervoar goriva i vode, te skipera ako je to dio aranžmana.
Dnevni vez u polaznoj marini obično je uključen za dan dolaska i povratka, a ponekad i za cijelo vrijeme najma, ovisno o uvjetima charter firme. Ručnici za kupaonicu često su uključeni, no uvijek provjerite u konkretnom paketu najma. Završno čišćenje se ponekad dodatno naplaćuje kroz tzv. transit log.
13. Kako izgleda procedura preuzimanja i vraćanja plovila?
Primopredaja plovila je ključan trenutak. Prilikom preuzimanja (check-in), djelatnik charter tvrtke i gost (uz prisustvo skipera) zajednički prolaze kroz detaljan popis opreme i provjeru funkcionalnosti. Svi nalazi se potpisuju, a eventualna oštećenja ili nedostaci se upisuju u dokumentaciju.
Isto se radi i pri povratu plovila (check-out). Plovilo treba vratiti u istom stanju u kojem je preuzeto – s punim tankovima goriva i vode, te neoštećeno. Ovo je osnova za povrat depozita. Dokumentacija iz check-in/check-out procesa je pravni temelj za eventualna potraživanja i rješavanje štete.
14. Tko je odgovoran u slučaju štete na plovilu tijekom najma?
Gosti koji unajmljuju plovilo sa skiperom polažu sigurnosni depozit koji služi kao osiguranje za štete prouzročene tijekom boravka – npr. unutar kabina ili kuhinje. U slučaju štete koju prouzroči skiper (npr. nasukavanje ili udar u obalu), ona se pokriva iz skiperovog profesionalnog osiguranja.
Charter firme često nude i opciju tzv. "damage waivera" – nepovratne uplate koja pokriva štetu, a smanjuje ili ukida iznos depozita. U svakom slučaju, preporučuje se dodatno individualno putno osiguranje koje može pokriti i otkazivanje puta, nezgode ili gubitak prtljage.
15. Postoje li dobna ograničenja za djecu na plovilu?
Ne postoji zakonska dobna granica za djecu na brodu – djeca svih uzrasta su dobrodošla, ali moraju biti prijavljena na posadskoj listi kao i svi ostali putnici. Jedino ograničenje je maksimalni broj osoba na plovilu prema tehničkoj dokumentaciji.
Za malu djecu preporučujemo korištenje sigurnosne mreže koja se montira oko ograde broda kako bi se spriječilo padanje u more. Tu mrežu može postaviti charter firma prije vašeg dolaska ili je možete montirati sa skiperom. Neke firme dodatno naplaćuju ovu uslugu. Također je preporučljivo osigurati prsluke za djecu prilagođene njihovoj veličini.
16. Kada se obično preuzima i vraća plovilo?
Uobičajeni dan za primopredaju plovila je subota. Gosti plovilo preuzimaju najčešće u kasnim poslijepodnevnim satima, a vraćaju ga sljedeće subote ujutro. Neke charter firme omogućuju tzv. early check-in – raniji ulazak na plovilo uz dodatnu nadoplatu.
Postoje i iznimke – primjerice preuzimanje srijedom ili najam na 10 ili 12 dana, no to ovisi o dostupnosti i prethodnom dogovoru s charter firmom. Za kratkotrajnije najmove (manje od tjedan dana), termini su fleksibilniji, ali ovise o rasporedu i mogućnostima osoblja u bazi.
17. Što nije uključeno u cijenu najma plovila sa skiperom?
Osim samog najma plovila i skipera, u cijenu najma najčešće nisu uključeni:
- gorivo koje se potroši tijekom krstarenja,
- vezovi u marinama i lukama tijekom puta,
- turističke pristojbe,
- trošak prehrane za skipera i druge članove posade,
- završno čišćenje (ako nije uključeno u tzv. transit log),
- dodatna oprema poput SUP-a, kajaka, podvodnih skutera, vanbrodskog motora itd.
18. Trebamo li osigurati hranu i piće za skipera (i posadu)?
Da, budući da gosti samostalno opskrbljuju plovilo, dužni su osigurati i prehranu za skipera (kao i hostesu ili kuhara, ako ih angažirate). Tijekom boravka, možete odlučiti želite li da skiper jede s vama, ili mu omogućiti obrok u drugom restoranu radi veće privatnosti.
Iako nije obaveza, uobičajeno je da skiper dijeli obroke s gostima ako to gostima ne smeta. Dobra komunikacija i dogovor unaprijed spriječit će nesporazume i osigurati ugodniju atmosferu na brodu.
19. Mogu li birati konkretnog skipera ili donijeti vlastitog?
Charter firma u pravilu dodjeljuje skipera iz svoje baze iskusnih profesionalaca. Ti skiperi su provjereni, osigurani i imaju znanje kako tehnički, tako i komunikacijski – što je ključno za višednevni boravak u zajedničkom prostoru.
U nekim slučajevima možete zatražiti određenog skipera ako ste već ranije plovili s njim, no to ovisi o njegovoj dostupnosti. Donošenje vlastitog skipera moguće je, ali ga charter firma mora unaprijed odobriti. Taj skiper mora imati sve potrebne licence, iskustvo i prihvatiti odgovornost upravljanja plovilom.
20. Što ako se ne slažemo sa skiperom?
Iako se takve situacije rijetko događaju, moguće je da se pojave nesuglasice ili da jednostavno ne postoji dobra "kemija" između skipera i gostiju. Ako ne možete pronaći zajednički jezik, preporučuje se kontaktirati base managera charter tvrtke što je prije moguće.
U ozbiljnijim slučajevima moguće je zatražiti zamjenu skipera, a charter firma će nastojati reagirati i pronaći drugu osobu za nastavak vašeg odmora. Bitno je imati na umu da je skiper profesionalac i njegova dužnost je osigurati sigurno i ugodno iskustvo za goste – ali i da komunikacija mora ići u oba smjera.
21. Može li skiper prespavati na kopnu, primjerice u apartmanu?
Ne. Skiper je odgovoran za sigurnost plovila 24 sata dnevno i mora biti prisutan na brodu tijekom cijelog trajanja najma. Njegova prisutnost na brodu omogućava pravovremenu reakciju u slučaju nevremena, tehničkog problema ili bilo kakvog hitnog slučaja.
Iako može prespavati u salonu, kabini ili čak vani na palubi ako to situacija dozvoljava, prespavati izvan broda nije dopušteno. To je također definirano i u charter uvjetima većine tvrtki, kao i u osigurateljskim polisama koje pokrivaju odgovornost skipera i sigurnost plovila.

